Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat muziek maken niet alleen leuk is, maar het stimuleert ook de muzikaliteit van kinderen en heeft een positief effect op intelligentie en sociale vaardigheden. Door zelf muziek te maken wordt het IQ van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Dit effect ontstaat, doordat muziek maken een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen in de hersenen. Naast de bovenstaande positieve effecten worden ook andere ontwikkelingsgebieden aangesproken tijdens het musiceren zoals:
Het doel van het project is dat leerlingen van de basisschool kennismaken met muziek. Daarnaast werken de leerlingen ook nog aan diverse doelen:
- De leerlingen kennen aan het eind van het project een stukje muziekgeschiedenis over drie verschillende muziekstromingen: Blues, Rhythm & Blues en Rock ‘n Roll.
- De leerlingen kunnen enkele noten op een muziekinstrument spelen.
- De leerlingen maken kennis met gezamenlijk muziek maken met een orkest.
In een periode van 5 weken gaan de leerlingen van de midden- en bovenbouw kennismaken met de muziekstijlen: Blues, Rhythm & Blues en Rock ’n Roll. Elke groep krijgt zijn eigen muziekstijl toegewezen. Binnen die muziekstijl gaan de leerlingen aan de slag met diverse opdrachten.
Ook zullen ze een aantal noten op een instrument leren bespelen. Deze instrumentlessen worden gegeven door muziekdocenten. Speciaal voor dit project zijn er drie muziekstukken gecomponeerd: Boy blaast Blues, Billy’s Rhythm & Blues en Ronnie’s Rock ‘n Roll.
Op de eindpresentatie wordt er een crossover gemaakt tussen de basisschoolleerlingen en een (jeugd-)orkest van de plaatselijke muziekvereniging of muziekschoolorkest. Zo ervaren de leerlingen hoe het is om samen muziek te maken en op te treden.